Schrijven
Schrijven is een manier om te communiceren en om je creatief te uiten. Daarom is schrijven belangrijk in de ontwikkeling van een kind. Ondanks dat de maatschappij verandert en er hoofdzakelijk gebruik wordt gemaakt van de computer is uit onderzoek gebleken dat schrijven een vaardigheid is die belangrijk is voor het ondersteunen van het leren lezen. Het leren lezen en schrijven zijn aan elkaar gekoppeld. Het schrijvend leren van letters geeft een betere herkenning bij het lezen dan het typend leren van de letters. Schrijven is een ingewikkelde vaardigheid waarbij veel onderliggende processen een rol spelen. Schrijfproblemen kunnen daardoor door veel verschillende redenen ontstaan. De kinderfysiotherapeut richt zich op de motorische schrijfproblemen, waarbij er een stoornis is in de fijne motoriek zoals: samenwerking tussen twee handen, samenwerking tussen linker- en rechterdeel van het lijf, ontwikkelen voorkeurshand, ontwikkelen van een dynamische pengreep, onafhankelijke duim- en vingerbewegingen en in-handmanipulatie. Kinderfysiotherapie helpt je kind spelenderwijs om deze vaardigheden eigen te maken, zodat een kind goed voorbereid start met schrijfonderwijs.

Als het schrijven niet vanzelf gaat
Een dynamische pengreep is een belangrijk element voor het schrijven. Voorwaarden voor een dynamische pengreep is: een tweedeling in de hand. Dat houdt in dat de ringvinger en pink de pen kunnen stabiliseren en de duim, wijs- en middelvinger de pen kunnen sturen. Daarnaast zijn onafhankelijke duim- en vingerbewegingen en in-handmanipulatie belangrijk voor een goede pengreep. In-handmanipulatie houdt in dat je kind een klein voorwerp kan pakken met 1 hand, deze kan bewegen richting de handpalm met de vingers en er weer uit kan halen uit de handpalm met de vingers van dezelfde hand. Daarnaast zijn het ontwikkelen van de voorkeurshand, goede samenwerking tussen de handen, doorkruisen middellijn, ruimtelijke oriëntatie en werkrichting belangrijke elementen voor het schrijven.
Schrijfproblemen? Bezoek de kinderfysiotherapeut
Fijne motoriek is belangrijk voor de samenwerking tussen het linker- en rechterdeel van het lijf en uiteindelijk voor het ontwikkelen van een voorkeurshand en penvatting. Mocht een kind eind groep 1 nog een onrijpe greep hanteren, medio groep 2 nog geen duidelijke voorkeurshand hebben ontwikkeld of het lukt niet om een dynamische pengreep te krijgen eind groep 2/begin groep 3, dan is het verstandig om contact op te nemen met een kinderfysiotherapeut.
Moeite met knippen en/of knutselen
Kramp in de handen tijdens het tekenen en/of schrijven
Onjuiste penvatting
Moeite met doorkruisen middellijn
Meebewegingen romp tijdens knutselwerken en/of teken- en schrijfopdrachten
Wiebelige lijnvoering
Onjuiste en/of onduidelijke lettersporen
Slordig handschrift
Heeft je kind een van bovenstaande problemen? Neem dan contact op met ons en ontdek hoe wij kunnen helpen.

Geef je kind weer zelfvertrouwen
Als je kind goed meekomt met het schrijfonderwijs op school dan zal dit meer zelfvertrouwen geven. In groep 1 en 2 wordt een begin gemaakt met het aanleren van de schrijfvoorwaarden voordat een kind naar groep 3 gaat.
Gun je kind een kinderfysiotherapeut
- Voor het helpen ontwikkelen van fijn motorische vaardigheden
- Voor het ontwikkelen van een rijpe dynamische pengreep
- Voor het vormen van het juiste schrijfspoor
Daarom kies je voor kinderfysiotherapie bij De Driesprong Fysiotherapeuten
Ervaren team van master opgeleide
en gespecialiseerde fysiotherapeuten
Kwaliteit en expertise gegarandeerd, je bent in goede handen
Geaccrediteerd door het Keurmerk Fysiotherapie en beroepsverenigingen
Uitgebreid netwerk aan verwijzers en samenwerkingspartners in de regio.
Specialisme-overstijgende samenwerking: wij werken binnen de praktijk samen aan het beste resultaat
Zo verloopt een behandeling bij de kinderfysiotherapeut
Onderzoek
Er zal gestart worden met een vraaggesprek waarin je kind kan aangeven waarbij hij/zij problemen ondervindt in de klas. De kinderfysiotherapeut zal afhankelijk van in welke groep je kind zit verschillende testen gebruiken om meer inzicht te krijgen in het vraagstuk. Daarnaast zullen we overleggen met de leerkracht, met toestemming van de ouders, zodat je kind optimaal kan worden geholpen.
Behandelplan
Aan de hand van het vraaggesprek en de resultaten uit het onderzoek heeft de kinderfysiotherapeut inzicht in het probleem. De kinderfysiotherapeut zal het probleem aan de ouders en het kind uitleggen. De leerkracht zal hier ook in betrokken worden.
Behandeling
Spelenderwijs zal je kind meer zelfvertrouwen krijgen in teken- en schrijfopdrachten en zal zij/hij beter meekomen in het schrijfonderwijs. De kinderfysiotherapeut geeft regelmatig fijn motorische opdrachten mee naar huis. Het is belangrijk om deze uit te voeren voor een zo optimaal mogelijk resultaat.Â
Controle-afspraak
Aan het einde van een behandeltraject vindt een controle-afspraak plaats. Hierin bespreekt de kinderfysiotherapeut of de doelen uit het behandelplan zijn bepaald. Ook evalueren we samen of het kind voldoende is vooruitgegaan. Pas hierna sluiten we de behandeling in overeenstemming af.Â
Lees hier de antwoorden op veelgestelde vragen
Wat zijn de kosten van (kinder)fysiotherapie?
Voor het jaar 2025 hebben wij contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars.
Voor verdere informatie over vergoedingen en tarieven: klik hier
Waarom lukt het mijn kind niet om een potlood/pen op een juiste manier vast te houden?
Belangrijk voor een rijpe en beginnende greep is dat er een goede samenwerking is tussen het linker en rechterdeel van het lijf, een voorkeurshand is ontwikkeld, onafhankelijke duim- en vingermotoriek aanwezig zijn en ruimtelijke oriëntatie. Dus is je kind zich bewust van zijn/ haar eigen lichaam en hoe zich dat verhoudt in de ruimte. Als de ruimtelijke oriëntatie voldoende aanwezig is dan kan je kind de letters op de juiste plek op papier schrijven.
Waarom ervaart mijn kind kramp in zijn/haar handen?
Vaak is de oorzaak dat je kind de pen/potlood krampachtig vasthoudt, waarbij de duim over de wijs- en middelvinger wordt geplaatst, waardoor er geen tot minimale vingersturing aanwezig is en de vingers in 1 positie worden geplaatst. Andere oorzaken van een krampachtige pengreep kunnen zijn: extra beweeglijke gewrichten van de hand en vingers, nog geen duidelijke voorkeurshand ontwikkeld en/of moeite met onafhankelijke duim en- vingerbewegingen.
Waarom lukt het mijn kind niet om bepaalde letters te vormen?
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Soms heeft je kind bepaalde lettersporen zichzelf op een andere manier aangeleerd dan er op school is aangeleerd. Dit kan zorgen voor onduidelijke lettervormen. Het kan ook zijn dat een kind moeite heeft met het doorkruisen van de middellijn, waardoor het schrijven van bepaalde letters en cijfers niet lukken.
Waarom is het schrijftempo van mijn kind te laag?
Dit kan onder andere als oorzaak hebben dat de penvatting niet optimaal is, waardoor er geen vloeiende lijnvoering aanwezig is en/of de lettersporen nog niet zijn geautomatiseerd, waardoor je kind veel moet nadenken hoe een letter te schrijven.
Waarom schrijft mijn kind slordig?
Dit kan verschillende oorzaken hebben onder andere: een statische pengreep, nog geen automatisering van de lettervormen en/of je kind schrijft de letters op een andere manier dan is aangeleerd. Daarnaast kan een hoger werktempo ervoor zorgen dat kinderen slordiger gaan schrijven.
Benieuwd hoe wij met kinderfysiotherapie de schrijfproblemen van jouw kind kunnen verhelpen?
Vul het formulier in en ons secretariaat neemt contact met jou op om een afspraak in te plannen bij de juiste fysiotherapeut.
Liever bellen? Dat kan!
Daarom kies je voor ons...
- Team van gespecialiseerde fysiotherapeuten
- 95% van de patiënten beveelt ons aan
- Kwaliteitscertificaat Keurmerk praktijk
keurig geholpen, Mijn dochter voelde zich serieus genomen. Duidelijk opdrachten om thuis te doen
Over: Eileen Groenland